بانوان, سلامت

سوتین و ارتباط آن با درد شانه‌‌ها

یوگا

سوتین و ارتباط آن با درد عضلانی شانه‌‌ها

بنا به گفته‌های کانون استوپتی بریتانیا، هدف از طراحی سوتین یا سینه‌بند، نگه‌داشتن سینه‌ها در جای خود است (البته این یکی از ابتدایی‌ترین! تعریف‌هایی است که می‌توان در مورد سوتین به کار برد) ولی باید بدانید سوتین با تن‌خور ناجور و تنگ می‌تواند روی سلامتی فرد تأثیر منفی بگذارد.

بند تنگ سوتین می‌تواند با کاستن از تحرکت قفسه سینه، دیافراگم و عضله‌ها و مفاصل مهره‌های صدری، حرکات طبیعی دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر از آن دسته کسانی باشید که عادت دارید موقع نشستن پشت رایانه یا تماشای تلوزیون و یا هنگامی که سر کار هستید، برای مدت طولانی به‌شکل غوز کرده می‌نشینید، از بهترین و گران‌ترین سوتین‌ها هم کار چندانی در حفاظت از سینه‌های شما و کاهش درد عضلانی و دیگر آلام بالقوه این شکل استقرار بدنتان ساخته نیست.

ستون‌مهره‌های صدری تأمین‌کننده عصبی روده‌ها هستند و به همین خاطر، هر‌‌گونه کاهش تحرک این مهره‌ها و دیافراگم می‌تواند روی کارکرد گوارشی تأثیر منفی بگذارد و به یبوست و سندروم معده ملتهب ختم شود.

سوتین ورزشی

اگر به طور روتین ورزشی می‌کنید، توصیه می‌کنیم این عادت را در خودتان جا بیندازید که بدون سوتین مناسب تمرین نکنید. اگر سوتین ورزشی دوست ندارید یا ترجیح می‌دهید بدون پوشیدن سوتین به ورزش ادامه بدهید، بدانید که در طولانی مدت، دارید شانه‌ها و سینه‌ها و حتی ستون فقرات خودتان را به خطر می‌اندازید:

سوتین معمولی نمی‌تواند مثل یک سوتین مخصوص ورزش به تقسیم وزن سینه‌ها و فشار وارده به شانه‌ها و کمر شما کمک کند.(هر کاری را باید درست انجام داد. همون‌طور که کسی با کفش مجلسی برای دویدن نمیره، نباید بدون سوتین ورزشی مناسب تمرین، اون هم تمرین پرفشار، داشت.)

سوتین ورزشی مناسب می‌تواند:

  • وزن سینه‌ها را بهتر تقسیم کند
  • تحرک سینه‌ها هنگام ورزش را بهتر مدیریت کند
  • از دردهای پس از ورزش تاحدی بکاهد

به انتخاب لباس زیر تخصصی نگاه کنید

بهتر است وقتی تصمیم داریم سوتین بخریم، همه چیز را با هم یک جا نخواهیم و ببینیم هر سوتین در چه زمان چه مزایا و مضراتی دارد. این به این معناست که از یک سوتین دانتل نباید توقع داشت که بتواند مثل سوتین اسپورت، در نگه‌داشتن سینه‌ها در جای خود و تقسیم درست نیرویی که به قفسه سینه و شانه‌‌ها وارد می‌شود، بتواند جلوی دردهای عضلانی و دیگر آسیب‌های معمول را بگیرد. دانتل در جای خود، سوتین فانتزی در جای خود و سوتین ورزشی هم در جای خود.

خودمان به فکر خودمان باشیم

بهترین دوست سینه‌های من خودم هستم! شاید این جمله برای شما چندان معنای خاصی نداشته باشد ولی حتما حس کنجکاوی شما را برانگیخته است. شاید بهتر باشد این طور بگویم: نباید این طور فکر کنیم که چون موقع ورزش از لباس مناسب استفاده کرده‌ایم، مثلاً،  یک سوتین ورزشی راحت و مناسب پوشیده‌ایم، دیگر نباید نگران درست انجام دادن حرکات ورزشی و رعایت اصول حرفه‌ای ورزش باشیم یا می‌توانیم ساعت‌ها پشت لپتاپ بنشینیم و بعد از تمام شدن کار از این که سوتینی که خدا هزار تومان بابتش پول داده‌ایم کاری نکرده و جلوی درد را نگرفته شاکی باشیم. حتی گران‌ترین سوتین ورزشی هم نمی‌تواند معجزه کند. پس اگر از من می‌شنوید، یک خانم ورزشکار درست و حسابی همه موارد را هنگام ورزش در نظر می‌گیرد. (چطوره بگیم

تنش ماهیچه‌ای

تنش ماهیچه‌ای و بی‌حرکتی مفصل در قفسه سینه و دیافراگم می‌تواند تعادل تنفس دیافراگمی را برهم زند و دنده‌های فوقانی و ماهیچه‌های تنفسی اضافی را که به گردن متصل هستند وادار به انقباض کند که باعث تنش بیشتر در گردن را در پی دارد.ستون‌مهره‌های صدری تأمین‌کننده عصبی روده‌ها هستند و به همین خاطر، هر‌‌گونه کاهش تحرک این مهره‌ها و دیافراگم می‌تواند روی کارکرد گوارشی تأثیر منفی بگذارد و به یبوست و سندروم معده ملتهب ختم شود.

فشار بیرونی یک سوتین با اندازه نامناسب،‌ سوتین فشن یا تنگ و کشی ممکن است گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد و رگ‌های لنفاوی سینه‌ها،‌ زیربغل و شانه‌ها را فشرده کند و از تخلخل طبیعی بافت سینه‌ها جلوگیری کند که می‌تواند به جمع‌شدن مایع در سینه‌ها، سموم و پارگی و برجستگی بافت سینه‌ها منجر شود.

حالت استقراری که معمولاً زمانی که پشت کامپیوتر و هنگام رانندگی می‌گیریم، می‌تواند باعث سفت‌شدگی سینه‌ها شود و باعث شود بیشتر به سمت جلو خم شوید و دچار قوز شوید. اگر این مشکل واقعاً جدی باشد، ممکن است مجموعه اعصاب عروقی بازوها دچار فشردگی شوند و در این حالت زن در قفسه سینه احساس سوزن سوزن شدن کند. این حالت استقرار نامناسب در نهایت ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند و رباط‌های گردن، شانه‌ها و بخش میانی کمر را دچار کشیدگی دردناک می‌‌کند. تغییر در شکل استقرار بدن شانس ابتلا به کیفوسیس یا انحنای بخش بالایی پشت  و شانه‌های خمیده را بالا می‌برد. این شکل انحنا به این شناخته می‌شود که باعث درد گردن و کمر می‌شود و می‌تواند به مشکلات شانه مانند نشانگان گیرافتادگی شانه منجر شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید